7:a. Vistaprint Fotokalender Modern A4

Vistaprint har samma storlek på sin fotokalender som Önskefotos med 2 stående A4 för varje månad. (Översta A4:an visar bild och nedre är kalendariet.) Vi lockas av ”halva priset”, det vill säga 63 kr st, men efter fraktkostnader och moms så slutar kalaset på 222 kr för 1 kalender. 

Halvtaskig tryckkvalitet ger inte mersmak, liksom hela upplevelsen av kvalitet kontra pris. Det här var helt enkelt inte bra, enligt vår mening.

"Det blev inte alls så billigt med halva priset"

PRODUKTINFO

Produktnamn: Fotokalender Modern A4
Totalpris: 1 st: 222 kr (63 kr + 115 kr i frakt + 44 kr i moms!) OBS! Priset är inklusive 50% i rabatt på själva fotokalendern. 
Leveranstid i vårt test: 6 dagar

SAMMANFATTNING

  • Stora bilder & stor kalender: två liggande A4-ark för varje månad.
  • Otydlig och missvissande prissättning. Lockar med låga priser på själva fotokalendern, MEN priserna är utan moms och därutöver tillkommer fraktpriser
fotokalender photobox test

PLUS & MINUS

+  Stora bilder & stor kalender: två liggande A4-ark för varje månad.

-  Otydlig och missvisande prissättning. Lockar med låga priser på själva fotokalendern, MEN priserna är utan moms och därutöver tillkommer fraktpriser som är långt dyrare (cirka 100-300%) än konkurrenternas. Dåligt!

- Undermålig bildkvalitet i flera avseenden. Önskefotos fotokalender har motsvarande tryckformat (två liggande A4 för varje månad = A3) men är mycket bättre utförd.

VÅRT OMDÖME

Fotokalendern från Vistprint placerar sig i botten av vårt test av en stor anledning. Den missvisande prissättningen. Vi trodde att dagarna på nätet var förbi då man lockade kunder med låga produktpriser för att sedan smälla på kostnaderna i andra änden. För det första kommunicerar Vistaprint sina priser utan moms. För det andra så tar de ut en frakt-kostnad som ligger mellan 100-300% över de andra leverantörerna i vårt test. Visserligen kan man välja en längre frakttid och på så vis få ner kostnaderna, men i vårt test så jämför vi med en frakttid som ligger inom samma intervall som konkurrenterna.

Varför man använder detta slags prissättning är en gåta. Och vi vet inte hur du resonerar, men själva blir vi bara upprörda när något som från en början verkade synnerligen billigt, snabbt förvandlas till kejsarens nya kläder. Detta, tillsammans med en ganska så halvtaskig bildkvalitet = bottenplacering.